Zandbuiging

Ook de zandbuiging kun je, net als de sproeinevel-oefening, uitvoeren als een zelfstandige oefening of als onderdeeel van meditatie (zie Anonieme oefening).
Zorg dat dit soort devotioneel materiaal niet gaat wringen met je eigen beleving; het doel ervan is je te sterken in je bevrijdingsvermogen, niet om je afhankelijk te maken van ander gezag.

 

ADEM-OEFENING – in seiza (kniezit)

» 3 x intern
armen inademend zijwaarts openen en omhoog bijeenbrengen als twee antennes; dan uitademend de handpalmen naar elkaar wijzend – als een magnetische borstel die alle vervuiling uit je lijf trekt of een helende zalf die je lichaam zuivert – langs beide zijden van je lichaam omlaag laten zakken.

» 3 x extern
armen inademend in een schepbeweging voor je centrum omhoog brengen; dan de handen uitademend naar buiten of naar voren laten zakken en harmoniserende energie verspreiden door de zes bestaansgebieden (van godenrijken tot en met hellenrijken), totdat de handen de grond weer raken.

zandbuigingVoet van boeddhabeeld in Leshan (China)


ZANDBUIGING – 9 buigingen & ademingen

• staande de handen uitademend voor borst vouwen (gassho)
• in- en uitademend van stand naar kniezit (seiza) zakken
• in kniezit eenmaal in- en uitademen, handen in gassho
• handen inademend openen en naar voren buigen tot voorhoofd de grond raakt, handen schuiven met de rug over de grond voorwaarts
• uitademend handen omhoog achterwaarts tillen/werpen, je bestrooiend met het zand dat de Boeddha heeft betreden
• handen terug omlaag laten zakken, onderarmen naar binnen scharen tot voor de borst en beide handen naar hart laten wijzen, vingers in puntvorm bijeen
• in deze houding je ademing tellen (bijv. bij 5e buiging 5 ademingen tellen)
• Boeddha’s (immateriële) zandenergie gedurende elke ademhaling inademend opnemen naar je buik en uitademend doorsturen via armen en vingers naar het hart (tweevoudige werking: reiniging en voeding); Boeddha’s levende aard verschilt niet van jouw levende aard.
• inademend omhoog komen tot kniezit
• uitademend opstaan (in het zand)

 


AFSLUITING

• 10 ademingen: rechtop staand, handen in uttarabodhi-mudra (wijsvingers bijeen, omhoog wijzend) voor je borst;

• van onder naar boven de in- en uitademing volgen, de zandenergie door de chakra’s laten trekken: voetzolen, knieën, bekken, onderbuik, plexus, hart, keel, voorhoofd, kruin, boven je hoofd.

• afronden met kleine hoofdbuiging in gassho.


Korte variant van de zandbuiging
:
eenmaal in kniezit, voorover gaan liggen, zand werpen en negen ademingen lang verbinding met de Boeddha maken via zandenergie; opstaan en afsluiten met de 10 ademingen.